نهادنیه کردن فرهنگ درست مصرف کردن آب با اجرای طرح داناب

طرح دانش‌آموزی نجات آب(داناب) یکی از طرح‌های پانزده‌گانه طرح کلی احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان است.

طرح دانش‌آموزی نجات آب(داناب) یکی از طرح‌های پانزده‌گانه طرح کلی احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان است که با اجرای آن سعی می‌شود تا فرهنگ درست مصرف کردن آب به خصوص در بخش کشاورزی در جامعه نهادینه شود.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «محمد مهدی جوادیان زاده» مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد در نشست آموزش رابطین مناطق ادارات آموزش و پرورش استان یزد در طرح داناب که در این شرکت برگزار شد،

با تأکید بر اهمیت اجرای طرح داناب در استان، اظهار کرد: استان یزد  از لحاظ وضعیت منابع آبی در شرایط نامناسبی قرار دارد.

وی با بیان این که کاهش بارندگی‌ها  در کل کشور نگران‌کننده است و استان یزد هم از این موضوع استثناء  نیست، افزود: استان یزد کمترین میزان بارندگی را در کشور دارد و هر سال نسبت به سال قبل، این وضعیت بدتر می‌شود ولی میزان مصرف آب کاهش نمی یابد و با منابع آب کم و میزان مصرف بالا روبرو هستیم و اگر در مصرف  آب صرفه‌جویی نشود، زندگی انسان‌ها با مشکل روبرو می‌شود.

جوادیان زاده ادامه داد: مدیریت مصرف را باید سرلوحه خود قرار دهیم و فرزندانمان را به گونه‌ای تربیت کنیم که مدیریت مصرف را بهتر از ما در زندگی رعایت کنند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد اظهار کرد: فرهنگ سازی را باید از فرزندانمان آغاز کنیم چرا که  برای فراگیری و نهادینه شدن فرهنگ، آماده‌تر هستند و می‌توانند خانواده‌های خود را هم تحت تأثیر قرار دهند.

وی در پایان سخنانش از تأسیس نمایشگاه مدیریت مصرف در موزه آب یزد خبر داد و گفت: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که هردانش‌آموز یزدی حداقل یک بار از این موزه دیدن کند.

«سیدمحمد طباطبایی» معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای یزد با تشریح وضعیت منابع آبی استان، گفت: سه هزار و 873 حلقه چاه، دو هزار و 630 رشته قنات و 387 دهنه چشمه در استان یزد وجود دارد که بیشترین میزان مصرف از منابع آبی در بخش کشاورزی است .

وی عنوان کرد: طبق طبقه‌بندی استان‌های کشور، براساس شاخص پایش منابع آب، استان یزد  تنها استانی است که در این طبقه‌بندی در وضعیت بحران شدید قرار گرفته است.

این مسئول  در مورد اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، گفت: هدف از  اجرای این طرح حفظ وضعیت موجود منابع آبی است یعنی اگر نمی‌توانیم سفره‌های آب زیرزمینی را به حالت اول برگردانیم حداقل وضعیت موجود را حفظ و از افزایش افت سطح آب زیرزمینی جلوگیری کنیم.

وی تأکید کرد: مدیریت مصرف مسئله مهمی است که هم مسئولان و هم مردم  باید آن را دنبال کنند .

وی در مورد اجرای طرح داناب نیز اظهار کرد: اجرای طرح دانش‌آموزی نجات آب کشاورزی(داناب) جزیی از طرح پانزده‌گانه طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است و از دانش‌آموزان  پایه‌های هفتم، هشتم و نهم آغاز شده است  تا فرهنگ درست مصرف کردن آب به خصوص در بخش کشاورزی در جامعه نهادینه شود .

«محمود زارع» معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد هم خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای طرح داناب به اهداف تعیین شده دست یافته و نقش مؤثری  در مدیریت مصرف آب داشته باشیم.

وی ادامه داد : هر انسانی می‌تواند پنج نوع ارتباط شامل ارتباط با خود، خدا، جامعه، تاریخ و ارتباط با طبیعت را در خود تقویت کند و زندگی او بر اساس همین ارتباطات است.

معاون متوسطه آموزش و پرورش استان ادامه داد : در ارتباط انسان با طبیعت، خداوند انسان را خلق و او را اشرف مخلوقات قرارداد  و همه موهبات الهی را در اختیارش گذاشت و ما باید با چشم دل، این جهان را نظاره کنیم.

وی گفت: محدودیت‌های طبیعت را باید در نظر گرفته و موضوع آب را مورد توجه قرار دهیم و رفتار ما با طبیعت دوستانه باشد چرا که اگر یک لحظه از نعمت آب برخوردار نباشیم، حیاتمان قطع می‌شود.

زارع خطاب به رابطین مناطق ادارات آموزش و  پرورش استان یزد در طرح داناب بیان کرد: باید آب را از سه دیدگاه مورد بررسی قرار دهیم اینکه  آب مایه حیات، سرچشمه آبادانی و منبع انرژی است، پس باید آب را با فرهنگ‌سازی و درست مصرف کردن پاس داشت .

کد خبر: 1583
  تاریخ خبر : 1396/11/18