طرح ملی داناب استان یزد سال تحصیلی 98-1397

آئین اختتامیه طرح داناب سال تحصیلی 97-96 و آیین افتتاحیه طرح داناب سال تحصیلی 98-97 با حضور مسئولین استانی

طرح ملی داناب استان یزد سال تحصیلی 98-1397

 

آغاز دومین سال اجرای طرح ملی داناب در مدارس یزد

آیین اختتامیه و تجلیل از فعالان برتر طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب موسوم به «داناب» سال تحصیلی 97- 96 و آغاز رسمی اجرای این طرح در سال تحصیلی 98- 97 با حضور سرپرست استانداری و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «محمدعلی طالبی» سرپرست استانداری یزد در این مراسم ضمن قدردانی از برگزاری طرح داناب و دست‌اندرکاران اجرای این طرح، اظهار کرد: شرایط استان یزد و نیاز این منطقه به تامین آب و اقداماتی که در این رابطه در دست انجام است، به رغم چالش‌های فراوان دارای اهمیت ویژه‌ای برای یزدی‌هاست.

وی یکی از بهترین‌ بخش‌ها برای مدیریت مصرف آب را بخش دانش‌اموز ذکر کرد چرا که این قشر با فراگرفتن آموزش‌ها در این حوزه می‌تواند آگاهی خانواده‌ها و به تبع جامعه را با انتقال اطلاعات خود ارتقا بخشنند.

طالبی تاکید کرد: طرح داناب یزد باید در سطح کشور سرآمد باشد و ظرفیت‌های فرهنگی و اقدامات موثر مرتبط با حوزه بهره‌وری آب را به کشور انتقال دهد و از این طریق بخشی از نگرانی‌ها امروز در بحث تامین اب را به کمک دانش‌اموزان مرتفع کند.

«محمدمهدی جوادیان زاده» مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد هم با بیان این که موضوع آب هم نگران‌کننده است و هم نگران‌کننده نیست، تصریح کرد: این که هر ساله افت قریب نیم متر از سطح آب‌های زیرزمینی در استان را شاهد هستیم و میزان بارندگی استان کمتر از نیمی از متوسط بارش‌های سالانه کشور است و همچنین این که میزان آب‌های تجدید‌شونده استان حتی به یک درصد آب‌های تجدید‌شونده کشور نیز نمی‌رسد و هر ساله 130 درصد برداشت از این منابع را در استان داریم، موجبات نگرانی مسئولان استان است.

وی با بیان این که در حاضر 83 درصد از آب استان در بخش کشاورزی، حدود 7 درصد در بخش صنعت و قریب 10 درصد در بخش شرب و بهداشت مصرف می‌شود، گفت: علاوه بر اینها یکسری تلفات آب نیز در استان داریم که ناشی از مصارف غیرمتعارف و ناصحیح آب در حوزه‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و شرب و بهداشت است ولی نگران‌کننده نبودن وضعیت آبی استان نشات گرفته از آشنایی و اگاهی مردم استان در مورد وضعیت کم‌آبی استان است.

جوادیان زاده با تشکر از اقدامات جهاددانشگاهی در اجرای طرح داناب، اظهار کرد: هر دانش‌آموز به منزله‌ی یک رسانه قوی برای فرهنگ‌سازی مدیریت بهینه مصرف آب است و از طرفی استان یزد دارای مسئولانی دلسوز در این حوزه است که همه اینها نگرانی در مورد مشکل کم آبی را مرتفع می‌کند.

این مسئول در پایان نیز ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی مناسب و جلوگیری از تلفات کنونی آب در بخش‌های مختلف، یزد بتواند همانند سال‌های دیرین خود در دل کویری‌ترین نقطه ایران همچنان پایدار بماند.

«عباسعلی ارجمندی» معاون آموزش و پرورش استان نیز با اشاره به اهمیت داشتن سبک‌ زندگی سالم، یکی از نمادهای سبک زندگی را علاوه بر حفظ سلامت جسم و روح، حفظ سلامت آب دانشت که تمام حیات جوامع به آن بستگی دارد.

وی گفت: دانش‌آموزان امروز با شرکت در این طرح برای نجات از آب برخواسته‌اند و قطعاً این قابلیت را با توجه به گشتره‌ی اجتماعی خود دارند که در این راستا گام بردارند.

ارجمندی ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح ملی داناب، چالش‌های پیش روی آب به جامعه معرفی و دانش همگانی در این باره ارتقا یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: افزایش دانش همه افراد جامعه به ویژه در یزد کویری که بحث آب در آن از اهمیت ویژه و حیاتی برخوردار است، می‌تواند به تاثیرات مثبتی در این حوزه منجر شود.

«مهدی باصولی» رییس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد و مشاور اجرایی طرح ملی داناب در یزد به اهمیت موضوع آب در کشور به ویژه استان کویری یزد اشاره و تصریح کرد: استان یزد از دیرباز به لحاظ شرایط اقلیمی با مشکل کم‌آبی مواجه بوده لذا مردمان این دیار همواره ارزش آب را درک می‌کنند و سخن گفتن در مورد مشکل کم‌آبی در این استان تازگی ندارد و صحبت جدیدی نیست.

وی با تاکید بر لزوم تلاش همگانی برای حفاظت از منابع آبی موجود، اجرای طرح داناب(طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب) در استان را طرحی شایسته خواند که با حمایت‌های آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش استان یزد به عنوان طرحی نمونه در کشور مطرح است.

باصولی در ادامه به تشریح مراحل اجرایی اولنی دوره این طرح در سال تحصیلی گذشته پرداخت و خاطرنشان کرد: تهیه محتوی در قالب کتاب، لوح فشرده، پوستر و اینفوگراف و غیره، آموزش رابطان مناطق آموزش و پرورش، تشکیل شورای آموزشی در مدارس، برگزاری پیش‌ آزمون در حجم نمونه 640 نفر به صورت تصادفی، برگزاری افتتاحیه رسمی طرح و رونمایی از کتب طرح، تهیه و ارسال بسته‌های آموزشی، معرفی ناجیان آب در مدارس و اموزش در سطح مدارس، از جمله این اقدامات بوده است.

رییس جهاددانشگاهی استان ایجاد پایگاه‌های اطلاعرسانی در فضای مجازی و فعالیت‌های رسانه‌ای در این رابطه، نظارت‌ بر اجرای طرح به صورت تلفنی و حضوری، برگزاری برنامه‌های ترویجی در مدارس و اردوهای آموزشی، داوری آثار مسابقات مرتبط با موضوع آب و تجلیل از برترین‌ها و نهایتاً برگزاری جلسات آسیب‌شناسی برای رفع آسیب‌های موجود در دوره‌های بعدی این طرح را از دیگر مراحل اجرای این طرح برشمرد.

در پایان این مراسم که با حضور «نیره ملایی پور» مدیر کل محیط زیست استان، «علی اسلامی» مدیرعامل آبفای استان و «محمدرضا آخوندی» مدیر کل منابع طبیعی استان علاوه بر تقدیر از مدارس و رابطان نمونه طرح در استان، از برترین‌های مسابقات مقاله‌نویسی، عکاسی، ایده فیلم، روزنامه‌ دیواری، مسابقه سخن و نفرات شاخص مسابقات نیز با اهدای لوح و تندیس طرح تجلیل شد.

گفتنی است؛ طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب موسوم به داناب برای آموزش قریب 50 هزار دانش‌اموز دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مدارس دوره اول متوسطه استان یزد از 14 آذرماه 97 تا 31 شهریور 98 برگزار می‌شود.

 
کد خبر: 1697
  تاریخ خبر : 1397/11/09